Mijn droombaan in het Great Barrier Reef - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Bram Arents - WaarBenJij.nu Mijn droombaan in het Great Barrier Reef - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Bram Arents - WaarBenJij.nu

Mijn droombaan in het Great Barrier Reef

Blijf op de hoogte en volg Bram

01 April 2016 | Australië, Airlie Beach

Na een lange, lange stilte op mijn blog is het tijd om deze pagina weer eens wat leven in te blazen en jullie jaloers te maken op mijn fantastische droom baan in één van de 7 natuurlijke wonderen van de wereld: het Great Barrier Reef!

Eerst even terug in de tijd. Mijn laatste stuk schreef ik vanuit Alice Springs, toen ik net begon met werken. Dat heb ik 5 maanden lang gedaan om te kunnen sparen voor hetgeen ik nu doe. Maar zoals (bijna) niemand op dat moment wist, spaarde ik ook voor een verrassingsbezoek aan Groesbeek! Op 29 december vertrok ik vanuit Perth in het geheim richting Amsterdam, op 30 december werd ik daar opgehaald door een aantal vrienden en op 31 december heb ik met behulp van hen en mijn twee zwagers mijn vrienden en familie verrast! Een absoluut onvergetelijke avond en een geweldige 6 weken volgden, waarin ik nog net het schlagerfestival, de carnaval en mijn verjaardag heb kunnen vieren!

Op 14 februari vloog ik terug naar Perth. Een zwaar afscheid, vooral omdat ik dit keer geen idee heb wanneer ik thuis zal komen. Aangekomen in Perth, na een nacht te hebben doorgebracht in Jakarta, plande ik mijn binnenlandse reisje naar Brisbane, en van daaruit weer een busreis richting Airlie Beach. Een behoorlijke tegenvaller was de hevige keelontsteking waarvan ik 1,5 week heb last gehad. Meerdere keren ben ik naar de huisarts geweest, mede omdat de antibiotica niet aansloeg. Vanwege de pijn en alle ellende van de keelontsteking voelde ik me erg beroerd en zat ik niet lekker in mijn vel. Ik had het erg zwaar, nog meer vanwege het feit dat ik net weer was vertrokken en iedereen alweer miste. Uiteindelijk sloeg de antibiotica toch aan en kon ik mijn reis hervatten.

Vanuit Nederland had ik een soort van stageplek gevonden voor duikinstructeurs. Ik wist al vanaf mijn reis naar Fiji van het bestaan van dit bedrijf, maar in Nederland heb ik alles pas geregeld en heb ik gesolliciteerd. Op 29 februari meldde ik mij voor het eerst op het kantoor van Reef Safari. Daar werd ik van harte welkom geheten en moest ik het nodige papierwerk invullen en protocollen en dergelijken doorlezen.

Het werk dat ik doe is onbetaald, maar we worden gecompenseerd in de vorm van duikcertificaten. Deze kosten normaal een hoop geld, voornamelijk de wat hogere niveaus. Door middel van werken leren wij en in onze vrije tijd wordt er van de studenten verwacht dat er gestudeerd wordt. Duiken is namelijk is gecompliceerde sport, waarbij je wordt geacht alles te weten over wat voor een effect de druk onder water op je lichaam heeft en welke complicaties kunnen optreden. Ook moeten we een EHBO cursus doen en een uitgebreide cursus Stress & Rescue voor duikers. Ten slotte moet men voor het niveau Dive Master en instructeur een medische keuring ondergaan.

Op 1 maart was mijn eerste werkdag. Ik wist niet goed wat ik moet verwachten, dus ik liet alles maar op mij afkomen. Ik werk dus voor Reef Safari, en dat bedrijf heeft dus een contract met Cruise Whitsundays. Dat is dus het bedrijf dat boottochten naar de Whitsundayeilanden en het Great Barrier Reef exploiteert. De hele duikploeg draagt daarom ook een Cruise Whitsundays outfit. Er zijn meerdere boten. De meeste boten hebben plaats voor ongeveer 200 mensen en er is één boot met drie verdiepingen die plaats heeft voor 310 passagiers. Die laatste is de boot waarmee we normaal de zee op gaan. De boot zit nooit helemaal vol, meestal zo rond de 250 passagiers. In drukke tijden worden er gewoon meerdere boten ingezet en worden de passagiers daarover verspreidt. De passagiers hebben allemaal een ticket geboekt naar het Great Barrier Reef. Voor hen is lunch en snorkelen inbegrepen, maar duiken niet. Aan ons (de duikploeg dus) om hen over te halen om te gaan duiken met ons. Daarnaast bestaat ook de optie om een snorkeltour te boeken. De gasten (per groepen van 4 personen of minder) worden over het rif meegenomen door een gids (één van de duikers), die ze het een en ander over het rif en de bewoners probeert bij te brengen. De verkooppraatjes eindigen meestal in mooie gesprekken met leuke en vrolijke passagiers. Halverwege de tocht (de boottocht naar het rif duurt ongeveer 3 uur) houden we een duikdemonstratie. Een stuk of 6 duikers laten een met alle duikinstrumenten op een enthousiaste en komische wijze dat duiken eenvoudig is en hoe de instrumenten werken. Het tweede deel van de reis bestaat voornamelijk uit het verkopen van nog meer duiken, en het assisteren van zeezieke passagiers (lekker kotszakjes van mensen opruimen....).

Aangekomen op het platform in Hardy Reef begint voor ons het echte werk. Wij nemen de mensen, waarvan zo'n driekwart nog nooit heeft gedoken, mee voor een duik in het rif. De mensen die voor het eerst duiken nemen wij altijd mee aan de hand. Per instructeur hebben we één of twee duikers, en daarnaast gaat er altijd één student mee met opnieuw één of twee duikers. Wij nemen voor onze duiken zelfs mensen mee die niet kunnen zwemmen, omdat dat voor duiken niet nodig is. Dat betekent dus dat wij (de duikinstructeurs en studenten) extra hard moeten werken om vooruit te komen. Zelf ben ik onlangs ook begonnen met het doen van snorkeltours. Ik heb mijn kennis voornamelijk verkregen door een groot aantal tours van collega's bij te wonen, en daarnaast in de avonturen ook het nodige leeswerk te doen.

Na 4 uur op het rif te hebben doorgebracht keren we weer terug richting in Airlie Beach. Op de weg terug praten we opnieuw met passagiers en verkopen we onderwaterfoto's die die dag gemaakt zijn. Aan het einde van de trip zwaaien we de passagiers uit, ruimen we de vuilniszakken op en zijn we vrij om naar huis te gaan.

Het zijn erg lange dagen, omdat we altijd een uur voordat de boot vertrekt op kantoor moeten zijn. Iedere ochtend hebben we een korte training of les, en daarna vertrekken we naar de haven. Ik sta iedere dag om 6 uur 's ochtends op, ben op het werk om 7 uur en 's avonds om 18:30 ben ik pas klaar met werken. We werken ongeveer 6 dagen per week, maar vanwege de paasdrukte heb ik nu al 10 dagen gewerkt zonder dag vrij.

Het werk bevalt echter ontzettend goed!! Het is heerlijk om iedere dag naar het Great Barrier Reef te gaan en daar te duiken. Het praten met mensen op de boot is ook altijd erg leuk, je ontmoet zoveel leuke mensen en iedereen is altijd super enthousiast. Cruise Whitsundays krijgt altijd hele goede recensies (zie Tripadvisor) en meestal wordt er uitdrukkelijk genoemd dat ze vooral de medewerkers super vonden. Dat maakt het werk extra leuk: je geeft mensen een fantastische dag!

Voor de komende twee maanden ben ik nog wel even zoet. Aan het einde van die twee maanden ben ik assistent duikinstructeur. Ik kan daarna kiezen om ook nog een opleiding te doen tot duikinstructeur, maar daar heb ik nog geen beslissing over genomen.

Ik ben voorlopig nog wel onder de pannen, en wat de plannen voor mijn verdere verblijf in Australië zijn laat ik te zijner tijd wel weer weten!

Fijn weekend alvast iedereen! :)

Lieve groetjes van uit Queensland, Australië

  • 01 April 2016 - 13:54

    Marian:

    Wat een ervaring Bram, en wat vertel jij het mooi.
    Veel plezier daar. Geniet ervan!!!
    Groetjes mam XX

  • 01 April 2016 - 15:57

    Alberdien:

    Wat een supermooi verslag, genoten van het lezen !!!
    Heel veel plezier daar !

  • 01 April 2016 - 19:28

    Bert:

    Een mooi verslag Bram, een geweldig avontuur weer. Fijn dat je het zo naar je zin hebt na de moeilijke aanloop. Het voelde voor iedereen zwaar, weer afscheid te moeten nemen maar nu je weer lekker in je vel zit is het voor ons ook weer een stuk gemakkelijker. Geniet met volle teugen van deze mooie tijd hoe vermoeiend het soms ook zal zijn. Groetjes pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Bram Down Under

Mijn eerste backpackreis.

Recente Reisverslagen:

26 September 2016

Borneo, Maleisië

01 April 2016

Mijn droombaan in het Great Barrier Reef

18 Augustus 2015

Vrienden voor het leven!

12 Juli 2015

Fiji time!!

06 Mei 2015

YOLIBO
Bram

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 666
Totaal aantal bezoekers 19502

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 25 Februari 2014

Bram Down Under

Landen bezocht: