Vrienden voor het leven! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Bram Arents - WaarBenJij.nu Vrienden voor het leven! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Bram Arents - WaarBenJij.nu

Vrienden voor het leven!

Blijf op de hoogte en volg Bram

18 Augustus 2015 | Australië, Alice Springs

De laatste keer dat ik hier een verhaal achterliet was ik in Melbourne, op bezoek bij wat Scandinavische vrienden. Kort daarna ben ik terug gereisd naar Sydney. Eén treinreis van opnieuw 12 uur. De volgende dag was het moment waar ik maandenlang naar uit had gekeken eindelijk daar: ik ging Jamie, Luuk en Jasper ophalen op het vliegveld van Sydney! De eerste paar minuten was het een vreemd gevoel om mensen van thuis om me heen te hebben na 11 maanden, maar daarna voelde het alweer enorm vertrouwd. We hebben met z'n 4en de trein terug naar het centrum van Sydney genomen.

De eerste twee dagen hebben we in Sydney doorgebracht. Die dagen hebben we ontzettend veel gelopen (Jamie heeft zelfs de Sydney Harbour Bridge beklommen). Het was ontzettend leuk om wat bekenden om me heen te hebben en verhalen uit te wisselen over het afgelopen jaar. Natuurlijk spreek je elkaar vaak via Skype, maar wanneer je elkaar weer écht spreekt heb je veel meer verhalen te vertellen.

Na twee dagen in Sydney, waar de zon volop scheen, hebben we de campervan opgehaald. Het was die dag erg regenachtig geworden, dus we waren blij dat we Sydney konden verlaten. In ons huisje op wielen begonnen we aan onze drie weken durende tocht naar Cairns.

Onze eerste stop was Newcastle. Hoewel er niet veel te beleven was, hebben we er een ontzettend leuke avond van gemaakt met een kaartspel dat ik hier in Australië heb geleerd, genaamd "Bullshit". Er werd behoorlijk wat gelogen tijdens dit spel (dat is ook de bedoeling), en dat zorgde een aantal keer voor de slappe lach.

De volgende dag zijn we doorgereisd naar Byron Bay, een klein hippiedorpje tussen Sydney en the Gold Coast. Hier hebben we het strand bezocht en zijn we naar de vuurtoren gelopen, een behoorlijk lange wandeling. Vanaf de vuurtoren konden we een aantal walvissen zien in de verte. Dat was een bijzonder moment!

Na Byron Bay, waar we weer twee ontzettend leuke avonden hebben gehad, zijn we doorgereden naar the Gold Coast. We hebben Surfers Paradise bezocht. De stad en de enorme wolkenkrabbers liggen recht aan het strand, en volgens sommigen heeft de stad wel iets weg van Miami. Op de weg terug wilden we boodschappen gaan doen voor een barbecue, maar uiteindelijk bleek dat we net te laat waren, omdat de supermarkt al was gesloten. Iets te snel besloten we om maar bij de Chinees ernaast te gaan eten. Het eten dat we kregen waren net magnetronmaaltijden, en het was ook nog half koud. Gelukkig konden we er wel om lachen. De volgende keer zouden we wel wat meer de tijd nemen om een goed restaurant uit te zoeken.

De volgende stop was Brisbane, niet ver van the Gold Coast. We verbleven op een camping net buiten het centrum van de hoofdstad van de staat Queensland. Met de taxi bezochten we het centrum. Brisbane is een moderne stad, en zoals normaal in Australië een stad met erg veel wolkenkrabbers. Nadat we het centrum hadden bezocht staken we de rivier over naar Southbank, een buitenwijk. Hier kwamen we bij een aantal speciaal aangelegde lagoons, waar je gratis kon zwemmen. Helaas hadden we geen zwemspullen meegenomen, want het was prima weer voor een duik. 's Avonds hebben we alsnog onze barbecue gehad op de camping.

Iets ten noorden van Brisbane ligt de meest bekende dierentuin van Australië: Australia Zoo. De dierentuin van wijlen Steve Irwin, the Crocodile Hunter, is een geweldig mooi park. Ze hebben er een veld vol kangoeroes waar je tussendoor kunt lopen en de tamme dieren kunt aaien. We zijn naar een krokodillenshow geweest en we wilden met een koala op de foto. Totdat we hoorden (en roken) dat die dieren enorm stinken en die geur helemaal in je kleren gaat zitten. Toen hebben we toch maar besloten dat niet te doen. 's Avonds zijn we doorgereden naar Noosa. Net buiten Noosa (aan een onverharde, enorm donkere weg) verbleven we op een nogal primitieve camping. Het was echter wel een mooie camping, en de volgende ochtend konden we een aantal wilde kangoeroes spotten op de camping.

Later reden we door naar Noosa zelf. Ik had veel gehoord dat Noosa een heel leuk plaatsje was, maar al snel kwamen we erachter dat het meer een oord is voor bejaarden. Er waren weinig jongeren te vinden. Dat was dus wel een kleine teleurstelling. Gelukkig konden we de volgende dag alweer door naar Rainbow Beach, vanuit waar we een driedaagse trip naar Fraser Island (het grootste zandeiland ter wereld en tevens de enige plek op aarde waar regenwoud op los zand groeit) zouden maken. Het was een georganiseerde trip, waar we met vier 4WD achter de tourgids aanreden. In elke auto zaten 8 personen. Wij vieren zaten met twee Zwiterse meisjes, een Zwitserse jongen en een Duits meisje in de auto. We hebben drie geweldige dagen daar gehad. Ook hier hebben we weer veel wilde dieren gespot, zoals dingo's, walvissen, dolfijnen, een goanna en een reuzenmanta.

Na deze trip keerden we voor één nacht terug naar Rainbow Beach, waar we nog een afterparty hadden. De volgende dag stonden we weer op tijd op, omdat we binnen twee dagen in Airlie Beach moesten zijn. Onderweg maakten we nog een stop in Bundaberg, waar ik vier maanden heb gewerkt. Daar ontmoette ik nog wat vrienden met wie ik in die tijd heb gewerkt.

Na een nacht in Yeppoon te hebben overnacht kwamen we aan in Airlie Beach. Daar boekten Jamie en Jasper hun Skydive voor Cairns. Luuk en ik zouden deze Skydive niet gaan doen. De dag erna vertrokken we met een catamaran voor een driedaagse trip naar de Whitsunday eilanden. Hier zouden we veel gaan snorkelen en, voor degenen die wilden, gaan duiken. De eerste dag was het erg koud en de zee was erg wild, dus een aantal mensen werden zeeziek. De volgende dag was het gelukkig wat beter te doen. We bezochten Whitehaven Beach, op Whitsunday Island. Dit witte strand bestaat uit het fijnste zand ter wereld. Leuk feitje: NASA heeft een paar duizend kilo van dit zand gekocht om een enorme telescoop van de bouwen. Het is verder verboden om zand van dit eiland mee te nemen, omdat het onderdeel is van een National Park. We hebben een aantal keer gesnorkeld bij de eilanden, en ik heb nog twee keer gedoken. Het was opnieuw een geweldige trip, zeker het geld waard!

De laatste dagen van onze roadtrip hebben we doorgebracht in de Atheton Tablelands, waar we veel watervallen hebben bezocht en op een camping hebben geslapen waar een gebied naast lag waar je rock wallaby's kon voeren.

In Cairns hebben we onze laatste dagen doorgebracht. Jamie en Jasper hebben daar hun Skydive gedaan, een geweldig mooie ervaring! Luuk en ik hebben die dag slenterend door de stad en bier drinkend doorgebracht. Op onze laatste dag samen hebben we een dagtrip gemaakt naar Cape Tribulation en the Daintree Rainforrest. We hebben daar nog een crocodile cruise gemaakt op de Daintree River, een van de oudste tropische rivieren op aarde. 's Avonds moesten we allemaal onze tassen in pakken. We moesten namelijk allemaal vliegen de volgende dag. Jasper, Jamie en Luuk zouden via Japan naar huis vliegen, en ik zou rond dezelfde tijd mijn vlucht terug naar Alice Springs hebben.

Het waren een onvergetelijke vier weken. Ik heb hen kennis laten maken met een aantal verslavingen van mij hier, zoals Tim Tams, Domino's pizza's en Max Brenner chocolademelk (betere krijg je écht niet). We hebben ontzettend veel gelachen samen, serieuze gesprekken gehad en verhalen uitgewisseld. Ik ben ontzettend blij dat ik zulke goede vrienden heb, die in hun vakantie de wereld over reizen om met mij samen te reizen. Bedankt jongens!!!

Zoals ik al zei ben ik weer terug in Alice Springs, waar ik afgelopen week mijn oude baantje als pizzabezorger weer heb teruggekregen. Daarnaast begin in deze week met werken in het hostel, zodat ik hier een aantal nachten per week gratis kan verblijven. Ik ben nog steeds in afwachting van mijn tweede visum. Als ik die krijg, dan zal ik hier in Alice Springs blijven werken tot waarschijnlijk het einde van het jaar!

  • 18 Augustus 2015 - 07:58

    Bert:

    Geweldig mooi verslag Bram. Je hebt enorm veel gedaan in de tijd dat Jamie, Jasper en Luuk er waren en het blijft voor altijd in je geheugen gegrift. Je reisgenoten waren ook enorm enthousiast en hebben er een geweldige tijd gehad. Donderdag komen ze bij ons op bezoek om nog meer foto's te laten zien en bij te kletsen, het zijn inderdaad vrienden voor het leven. Ik kijk er naar uit. Ook ik kijk er naar uit jou weer eens in levende lijve te zien. Werk ze in Alice Springs. Groetjes pap

  • 18 Augustus 2015 - 12:22

    Marja:

    hey Bram,
    wederom is het weer erg leuk om je verslag te lezen en dat je zo ontzettend hebt genoten met je vrienden, leuk hoor en gezellig.
    Nu onze vakantie zit er ook weer op, dus gewoon weer aan het werk :-(
    Maar we verheugen ons alweer op ons gezinsweekend met de (klein)kinderen maar dat duurt nog effe.
    Nu veel werk ze en veel plezier, groetjes xxx liefs Arie en Marja

  • 18 Augustus 2015 - 20:16

    Marian:

    Ha Bram. Weer een geweldig verhaal....veel plezier en werk ze in Alice Springs.

    XXX mam

  • 24 Augustus 2015 - 22:28

    Ton En Dina:

    Wat een mooi en lang verhaal spannend en ontroerend zoals jij je leven daar leeft,we merken ook dat je nog steeds met volle teugen geniet blijf gezond.
    Heel veel groeten van Ton en Dina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Bram Down Under

Mijn eerste backpackreis.

Recente Reisverslagen:

26 September 2016

Borneo, Maleisië

01 April 2016

Mijn droombaan in het Great Barrier Reef

18 Augustus 2015

Vrienden voor het leven!

12 Juli 2015

Fiji time!!

06 Mei 2015

YOLIBO
Bram

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 829
Totaal aantal bezoekers 19495

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 25 Februari 2014

Bram Down Under

Landen bezocht: